20 April 2011

Mentaliti Minda Melayu yang pantang di............



Minda melayu yang semakin melayu, kembang tak lalu walaupun ditiup sang bayu.

Aku suka tengok minda picisan melayu, typical thinking and minda stereotype.

Sikap tegur-menegur kadang-kadang boleh mengundangkan perasaan tidak selesa kepada si kena tegur. Sikap kita yang butthurted apabila ditegur memang sangat senggama minda bila ditengok dan diperhatikan.

Sebagai contoh kita menegur seseorang mengenai soal aurat,kelakuan x elok,teguran or sbgnya kepada Person B.
Pastu Person B akan berkata...
"ko ingat ko alim sangat ke nak tegur2 orang, betulkan diri dulu. Dah la sembahyang subuh pukul 9.am"

counter yang agak nice dan bersifat yahudinisme disitu, minda picisan melayu yang bersifat butthurted.




Teguran dan kritikan itu bagus. Kita takkan improve selagi takde orang kritik dan kita tidak akan improve jika takder persaingan yang sihat.

Dalam Islam memang menganjurkan konsep amar makruf nahi mungkar.
kasitau la statement aper-aper pun, tapi yang penting kena ingat benda haram tu tetap haram.

Takde plak aku dengar hadith-hadith yang menyatakan ciri-ciri nak tegur kesalahan orang tu mestilah.
  • mestilah warak dan bertahajud setiap malam
  • datang awal ke masjid sebelum khutbah disampaikan
  • tidak pernah bercakap atau berkata-kata ketika khutbah disampaikan
  • tidak pernah miss subuh berjemaah
  • mestilah menyertai pertandingan nasyid interkolej

Nak menegur tu boleh tapi janganlah sampai membuka keaiban seseorang, tegur secara berhemah.
“Jangan kamu menyakiti orang-orang Islam, jangan kamu memalukan mereka, dan jangan kamu mencari-cari keaiban mereka. Sesungguhnya sesiapa yang mencari-cari keaiban saudara seIslamnya, Allah akan mencari-cari (membuka) keaibannya. Sesiapa yang Allah membuka mencari-cari (membuka) keaibannya, Dia akan mendedahkannya walaupun orang itu berada di dalam rumahnya”. (Hadis riwayat Tirmizi no 2032).
Sebagai Muslim, wajiblah kita menghindari dan membenci perbuatan menghebahkan aib orang Muslim lain. Mudah-mudahan dengan sikap dan semangat ini, Allah akan sentiasa menutup keaiban kita pula di dunia dan di akhirat.

11 comments:

dyna iskandar said...

memang susah nk nasihat org ni,si tukang tegur mesti kene hentam balik punya.

whitelover said...

mcm ade kaitan ngn blogger ajer

アヌム ちゃん~~ said...

Salam.jalan2 bw sini..:)
Free2 jalan2 blog saya eh^^
http://frommetoyou85.blogspot.com/
Sudi2 jenguk ye (^____^)

THE ZUL said...

@dyna
tu mentaliti melayu kita. lama2 ok la kot

@ams
xdop kaitan, sharing semata2

Nulia said...

itulah masalahnya , bila kita tegur mesti diorg balas balik ....kenapa ek ???

THE ZUL said...

sebab ego dia tinggi dan cepat panas punggung

whitelover said...

ok..lepas ni nk kutuk blog tuan empunye r plop op T_T

Shamsuddin Amin said...

skrg ni... sikap aib mengaibkan dah jadi mcm kebiasaan... politik neegara kite sebagai contoh... x habis2... last2 yg malu islam juga...

THE ZUL said...

@ams
kutuk, mari kutuk via blog!

@S.A
politik itu kotor jika kita kita lawan benda yang sama.

iFFa said...

waaa post tazkirah yg bagus dari encik zul~

THE ZUL said...

heuheu sama2 kita renungkann..tahniah liverpool menang td :P