17 December 2010

Perihal Penyakit OCD.


 

Aku yakin x ramai tahu menahu pasal penyakit OCD ni. OCD bermaksud Obsessive Compulsive Disorder atau dalam bahasa senang nak faham iaitu Penyakit yang menyerang mental kita dan mendorong kita melakukan sesuatu itu berulang-ulang kali.

OCD ni banyak kategori dan pecahan-pecahan dia.

Kebanyakan perilaku pesakit OCD ini agak aneh dan pelik, dan di sini aku nak senaraikan jenis-jenis OCD yang biasa menyerang penduduk di seluruh dunia.

The Checker
- Biasa pesakit ini jenis kerap memeriksa sesuatu benda sbg contoh berulang-ulang kali cek samaada pintu kereta itu sudah tertutup ker belum.
- Sentiasa memeriksa suis dapur kerana was-was ianya belum ditutup padahal dah tertutup. Kalu dihitung dekat 43 kali dah dia duk ulang-alik ke dapur dalam masa 31 minit,


Constant Checker
- Yang ni agak letih skit, sbb pesakit dlm kategori ni didorong untuk memeriksa sesuatu benda berulang-ulang secara aggresif, ader yang jenis suka pulas2 suis/pemutar sampai maximum, selang 20 saat pulas lagi. sebab mindanya didorong dan mengatakan suis itu belum ketat lagi.
- Ader yang suka duk tekan2 suis mesin basuh berulang-ulang sampaila dia puas hati, selang 10 minit dia tekan lagi.


The Odds Number
- Sebelum keluar rumah dia akan pastikan dia kunci pintu. Oke fine, pastu dia akan make sure bunyi "krak" daripada efek kunci itu berbunyi sebanyak 3 kali, kalau x cukup 3 kali mmg dia rasa annoying! dan akan ulang sampailah dia puas hati.
- Kenal David Beckham? dia adalah seorang pengidap penyakit The Odds Number, dia pernah menceritakan dalam satu rancangan temu-bual, di mana dia suka menyusun tin-tin minuman secara berselang dua-dua, pastu label tu mesti mengadap ke depan. Kalau bini dia Victoria pusing skit tin tu, dia akan bergegas ke tin tersebut dan make sure tin tu sama macam dia susun tadi.


The Diameter
- Pengidap ni sangat sensitif dan peka pada koordinat suatu objek, dia akan rasa annoying/x lega kalu objek yang dia susun teralih walaupun 1.3 cm, dan dia akan cepat2 akan susun kepada default position balik.
- Kesinambungan dari The Odds Number tapi more into kordinat objek.


Washer/Cleaner
- Yang ni agak popular, pengidap kategori ni suka sangat basuh tangan dan mementingkan kebersihan, basuh dan basuh sampai dia puas hati. Paling teruk siap berdarah tangan dia sebab banyak sangat kena sabun. Sebab minda dia kena ganggu yang mengatakan bakteria masih terlekat lagi 40 cm.

Rasanya banyak lagi pecahan-pecahan OCD dalam dunia, setakat tu jer aku rasa yang aku ingat pada saat ini. Hate to say that i'm the one who suffered to OCD. Dan yang paling kronik dan boleh membawa ke tahap sakit jiwa, bila si pesakit mempunyai ke semua ciri-ciri yang aku senaraikan kat atas tu. Cepat-cepat lar gi jumper pakar yer.

Kepada yang masih blur-blur kambing pasal OCD ni, tengoklah video kat bawah ni. The perfect example to portray what is the OCD about.

12 comments:

azwashamsuddin said...

die OCD

THE ZUL said...

amsOCD

diyanaKamsini said...

rhe checker. dan mungkin odds number juga. OMG. aku ader sakit pelik rupenye. =_='

THE ZUL said...

hahahah rahsia terbongkar :P
kalu kritikal pm aku, aku kasi advice :D

azwashamsuddin said...

<--- normal

THE ZUL said...

mcm dop normal jer.

sArAh said...

video tu hepi ending.. best2.. hehe..

THE ZUL said...

tgk sampai abis ker? nice nice :D

Qaseh Dalia said...

owh bahaye jugak penyakit ni kikiki

THE ZUL said...

bahaya kalau jadi knonik. :)

Durrani Zamri said...

ada jugak obsessive cullen disorder.. OCD jugak..hehe

Edward cullen..:)

THE ZUL said...

hahah tu OCD utk golongan vampiree