27 November 2010

TZ Second Overclock Project.




Actually, xder aper yang menarik sangat yang berlaku time aku cuti semester kali ni.
cuma hari ni, tangan aku sedikit gatal nak overclock cpu nim.

apakah itu overclock?
bagi pemahaman aku, overclock tu mcm meningkatkan lagi kekuatan sesuatu hardware dengan menaikkan lagi dia punya speed (MHZ/GHZ) tanpa perlu membeli yang baru daripada kedai apek berdekatan. Dengan kata lain menaik taraf secara manual dan agak risky!

sebelum ni aku dah try OC cpu aku sendri, tapi suhu cpu aku lepas OC
kurang memuaskan aka overheat.



CPU yang jadi mangsa kali ni adalah CPU adik aku.
model Intel E2180 dual core 2.00 GHZ dan aku telah OCkannya jadi 3.2 GHZ.
sebab aku OC cpu tu kerana aku geram tgk idle temp dia sejuk gilas below 35 c.
lepas OC pun, naik skit jer temp cpu dia DAH LA STOCK FAN!.

lepas unlock multiplier dia dalam bios, terus aku up up skit2 dia punya bus speed.
xleh gelojoh sebab nak balancekan temp cpu dgn voltan psu dia.
kan naya plak adik aku xleh main pc dia pastu.

tadi agak cuak sebab aku dengan gelojoh gi up terus jadi 3.5 GHZ.
terus dia jadi restart tak henti-henti dan xleh masuk bios time tu. Aku mmg cuak giler time tu
hahah sampai rasa macam x pijak bumi jer, dalam kepala mcm2 fikir takut berjangkit kt MOBO ker? mampus aku.

last-last, aku tutup terus pc tu dan on balik. fuhhh! selamat leh masuk bios dan reduce clock balik to 3.2 GHZ.



so, aku berjaya naikkan +1.2 GHZ from 2.00 GHZ (stock core speed) to 3.2 ghz.
idle temp skrg around 35-37 c.
dan minggu lepas aku baru jer tukar GC baru ker adik aku.
aku belikan ASUS GT240 1GB DDR3 ganti yang lama dia iaitu 8600gt 512 mb.
dan aku jeles tgk gc baru dia dgn gpu idle temp hanya 33-35 c. fuh bapak sejuk!
compared to my 9600gt gpu idle temp 58-60 c sigh!

kepada overclockers2 tegar luar sana, make sure korang OC with slow and steady ya.
jangan terburu-buru.

OC = Overclock GC = Graphic Card
CPU = Processor

MOBO = Motherboard
GPU = Graphic Processor Unit.

TZ = THE ZUL

>previous project.

.
.
.
.
.
.

8 comments:

amirulez said...

berani ko.. aku xberani kot nak overclock.. actually oc nie nak lajukan speed computer je kan.

shindosai said...

terbaik ar de zul.

THE ZUL said...

chinok - oc ni bagus jimatkan duit tapi agak risky lar tp hasilnya berbaloi2 :P hint : temp temp

bal - thx diud! oc cpu mu jadi 4ghz

xkane said...

cuba tgk kat youtube ttg OC cpu...gila2 la...siap pakai compresor aircond lagi...huhuhu

azwashamsuddin said...

MOBO - mok bok

THE ZUL said...

kane - tu OC'er tahap dewa dewi

WL - tok ye

Amyna said...

Tahniah anda berjaya.. kalau myna memang x berani kacau. takut nanti lain pula jadi nya... mantap lah pren dan nice perkongsian entri..

THE ZUL said...

haha tQ myna, xyah OC la myna, komputer myna gagoh doh kan :P