22 July 2013

Di Saat Hujan Turun.

Hamdan kebosanan. Dia mundar mandir di ruang tamu lalu menuju ke motornya. Dia hidupkan motornya dan menaikinya. Sampai di hujung pagar rumah lalu dia berkata.

" Kenapa semua wanita sukar memahami perasaan ku? "

Lalu di bawa motornya berlalu sepi memecah hening kesunyiannya kampungnya. Dia berhenti sekejap di taman yang sunyi tanpa kehadiran manusia. Sesunyi hatinya tanpa teman yang memahami isi hatinya. Dia duduk atas kerusi lalu memandang ke arah tasik. Terasa satu sensasi ketenangan melihat keadaan taman tanpa penghuni tatkala waktu mendetik jam 2.50 pagi.

Hujan turun renyai-renyai. Hamdan basah tetapi biarlah dia terus basah. Dia tidak peduli. Dia masih berkeras dan terus duduk di atas bangku. Hujan terus menghempas ke jasad Hamdan. Baginya satu keseronokan bila berada dalam hujan. Seolah-olah perasaannya berirama dengan titisan hujan hinggap ke jasadnya.

Tiba-tiba muncul kelibat wanita berpayung yang tidak jauh dari Hamdan. Kira-kira dalam 50 meter. Hamdan menjerit dalam keadaan gementar.

" Awak buat aper tengah-tengah malam buta kat sini?
" Hujan kan ni awak, pergilah balik! "




Wanita itu dengan tiba-tiba mencampakkan payung lalu memandang tepat ke arah muka Hamdan. Dalam keadaan basah kuyup, wanita itu berjalan perlahan-perlahan ke arah Hamdan yang kebasahan juga di atas bangku di taman.

Hamdan menjerit " Sudahlah awak, tak payah pergi kat saya lagi. Cukuplah dengan permainan awak. Walaupun pun awak berpayung tapi hujan tetap turun. Turunnya sentiasa ke bawah.

" Begitulah perasaan saya terhadap awak sentiasa bergerak ke arah arah yang sama. Saya konsisten. "

Wanita itu perlahan-perlahan duduk di sebelah Hamdan lalu berkata dengan nada perlahan.

" Kalau boleh, saya nak basah bersama-sama awak. "

Perlahan-lahan Hamdan bangun lalu pergi mengambil payung yang dicampak oleh wanita tersebut. .

Hamdan berlalu pergi dengan payung yang dicampakkan oleh wanita tersebut. Hamdan berjalan perlahan lalu meninggalkan taman di saat hujan turun.

Wanita itu memandang perlahan ke arah Hamdan lalu berkata " Saya kuat untuk menghadapi semua ini tanpa awak.

" Tapi saya masih sayangkan awak. Rindu awak. "





No comments: